Наталка Гусар, мистець

2014.11.17
Наталка Гусар, мистець

 

В 1975 році львівський мистець Іван Остафійчук прислав мені книжку «Катерина Білокур».  Ту, що з мальвами на обкладинці.  Так я вперше побачила праці Білокур. Я була зразу захопленa. Не так сюжетом, як кольором.  Її комбінація кольорів  – надзвичайна.  Та інтенсивність і чутливість в її кольоратурі така індивідуальна, що її почерк не переплутаєш ні з ким іншим.

І мені подобалося, що її квіти не реалістичні. Це не ботаніка, хоч вона вдивляється в природу.  Але малює так, якби вона була Бог. Сама вирішує всі ті найменші деталіскільки  там пелюсток на півонії, скільки крапочок на лілеї.... І в неї різні листки з різними  квітами переплітаються.... В світі Білокур ріпа з трояндою може обніматися.

Мені здається, що вона малювала і думала про щось інше, ніж тільки квіти.  Вона малювала долю  кожної квітки. І кожна її квітка має біль, радість, журбу, чи ейфорію...

Я ТАК люблю  Портрет племінниць!  Там дівчина так доторкає воду, немов це щось заборонене... щось таке свіже, мокре, несподівано приємне...  Її успішка така, що буває секундуяк на фотохоч Білокур напевно не малювувала дівчину з фотографії.  А той дзбанок, що друга сестра тримає – це як жіноча форма. В портреті багато символіки, яка читається в сучасному контексті.

Я часто дивлюся перший альбом Катерина Білокур*, де на обкладинці цей портрет. Приглядаюсь і весь час бачу щось нове в цій картині. Білокур так інтенсивно малює, що я можу довго дивитися, і все не побачу. Щойно тепер зауважила брови у цієї дівчини, що замочує палець – такі ніколи немикані, діточо-природні брови. Злучені, немов  дві галузки з одної сосонки.  Нагадують мені Фріду. Та знаю, що це не Фріда  a племінниця Білокур.  

Хоча в моїй уяві ця племінниця – це сама Білокур.  Це як її “духовний автопортрет”  і ця вода, яку вона так залюбки дотикає, це в її очах— Мистецтво. 

В листах до Таранушенка Білокур часто нарікає, що не має фарб, нема де їх купити... Я вірю. Хоч дивлячись на її картини, в те тяжко повірити. Бо в неї  кольоратура така вишукана.  І є такі кольори, які я називаю специфічно Білокурівські  – як той фіолетово-синій, наче чорнило з її листів. Або в неї часто кобальтовий холоднo-зелений  поряд з таким гнилим зеленим, кольором переспілого квашеного огіркаяк на листках тих двох півоній з Портрету племінниць.  А всі листки обгорнені тонесеньким, як нитка, таким гірчичнo-жовтішим кольором.  А в картині Півонії (1958) ця нитка кругом листків є в різних неприродно-чарівних  кольорах – рожева, червона, помаранчева, і ця цитринова-гірчична. Це такий особливий Білокур жовтий колір – це її золото природияк в картині Буйна.

Вперше я побачила її картини в Музеї українського народного декоративного мистецтва, що в київській Лаврі.  В оригіналах кольори ще чутливіші, ніж на друкованих копіях.  І я вперше помітила, що та картина з хлібом і редькою і квашеними огірками – Снідання – вона ручно зшитa  з двох сторін. І той шов такий грубий, як шрам. Я розсміялась, бо сама часто додаю полотно до величини картини вже після того, як почну малювати.  Часом ідея виростає більшою, ніж приготовлене полотно. А тут її ідея на цей розкішний весняний сніданок була відразу більшою, ніж вона мала полотно.  Пізніше в Яготинській картинній галереї я побачила ту майже квадратну картину, де грона зеленого виноградy на помаранчевому тлі – там жовтий метелик і догори ногами пташина голова і троянди з синіми листками!  Ухх!  Я залюбилася!

Мені також подобаються  її портрети. Особливо портрет Олі Білокур - дуже ніжний, і видно багато душі.

  • Катерина Білокур: мистецька заповідь. Київ, Родовід, 2010