ЗБЕРЕЖЕНЕ СОНЦЕ

ЗБЕРЕЖЕНЕ  СОНЦЕ

ЗБЕРЕЖЕНЕ СОНЦЕ – перша виставка проекту УКРАЇНСЬКИЙ НАЇВ. ХХ СТОЛІТТЯ, на якій представлена творчість найвідоміших непрофесійних художників – Панаса Ярмоленка, Марії Примаченко, Катерини Білокур, Григорія Ксьонза, групи полтавських кустарів, Івана Лисенка, Марії Нелеп та інших. Творчість цих мистців припала на жорстокі 1920-ті, голодні, колективізаційні 1930-ті, воєнні 1940-ві (та й інші не були легкими для українців), але  і в найбезнадійніші десятиліття  вони створювали яскраві фантастичні твори, в яких багато сонця, щирості, високої і гордої радості духу.  Про них можемо сказати, як Луї Арагон про Анрі Матісса, що вони зберегли сонце для молоді у темні часи.

«Збережене сонце» – одне із пояснень  того, чому в майстернях професійних мистців так часто зустрічаються наївна картина, ікона, скульптура чи витинанка. Інші пояснення – у словах сучасних українських художників, яких ми запросили до проекту. Вони працюють у глобальному контексті, подорожують світом, виставляються в галереях Європи, Америки, Японії і, разом з тим, чар наїву має до їхніх сердець «найкоротшу дорогу» (слова Арсена Савадова). Ми хотіли через їхній світ, їхнє розуміння побачити творчість «наївних» колег і зрозуміти все про збережене і для них сонце.

Мистецтвознавці Дженіфер Кан (Техас, США) та Наталія Маценко (Київ) підготували не мистецтвознавчі, «художні історії» від мистців: Олег Тістол говорить про Панаса Ярмоленка, Арсен Савадов – про Марію Примаченко, Микола Шток – про Григорія Ксьонза, Петро Гончар - про Марію Нелеп, Микола Маценко – про Івана Лисенка, Олександр Ройтбурд – про Георгія Малявіна, інших одеських наївних художників, Євген Лещенко – про батька Олександра Лещенка, Наталка Гусар, Анатолій Криволап – про Катерину Білокур.

На виставках представлені експонати з музейних колекцій: Національного Музею українського народного декоративного мистецтва (Київ), НЦНК «Музею Івана Гончара» (Київ), Яготинської картинної галереї та Меморіального музею-садиби Катерини Білокур (Богданівка), ІАПМ «Київська фортеця» (Київ); а також із приватних збірок: Артура Уманського (Київ), Олександра Трофимчука (Київ), Моргана Вільямса (США), Олександра Панченка (Київ), Лідії Лихач (Київ), Наталки Гусар (Торонто), ін.

Куратори проекту:

Лідія Лихач, Петро Гончар